Traditie. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Traditie. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Traditie.

Blijf op de hoogte en volg Els

12 Januari 2015 | België, Kalmthout

LUNDI PERDU.
__________________________________________________________

Zo'n typisch Belgische traditie, althans in het Antwerpse en wijde omgeving.
Op Verloren Maandag liggen de etalages van de bakkers vol worstenbroodjes en appelbollen.
Weten de Vlamingen eigenlijk wel waar dit gebruik vandaan komt?
Ik denk dat niemand er bij stil staat, maar gewoon ervan geniet, tenslotte dient traditie gerespecteerd te worden, zeker als het om zulke smakelijke lekkernijen gaat.
Toch vraagt 't om uitleg over de herkomst van worstenbrood.
Waarom worstenbrood en waarom Verloren Maandag?
Er gaan meerdere verhalen de ronde, maar uit overlevering weten we dat in de Middeleeuwen de ambtenaren op de eerste maandag na Driekoningen (6 jan.) hun eed aflegden, gevolgd door een feest.
Uit budgettaire overweging trakteerde het stadsbestuur de ambtenaren op een goedkoop, doch voedzaam vleesbroodje en werd er flink gedronken. Aangezien men die dag niet meer aan werken toekwam, werd die speciale dag Verloren Maandag genoemd. Er zijn meerdere versies, maar ze verhalen allemaal over drankgebruik en werkverzuim.
De appelbollen heeft men later geïntroduceerd, als tegenhanger van de vette hap, zodat de liefhebbers van zoet ook aan hun trekken kwamen.

Vandaag dus Verloren Maandag, maar niet in huize de Haas.
Hier wordt zoals elke maandagmiddag (porselein)geschilderd; 4 dames die enorm enthousiast zijn, prachtige borden, schalen en tableau's beschilderen, één heeft zelfs een 63 delig servies gemaakt.
Geen werkverzuim en geen drank(mis)gebruik, hoewel.............er is vandaag een jarige en wat brengt zij mee? Bubbels!
En we hadden nog zo gezegd.............!

Een werkzame dag gewenst.

• 12 Januari 2015 - 09:42

Anja:

Leuk historisch feitje Els. Wat heerlijk elke week porseleinschilderen. Jammer dat we nu te ver weg wonen. Ik denk met veel plezier maar ook met weemoed terug aan onze Beijing middagen.
    Geniet er van! En ach...zo'n glaasje bubbels

• 15 Januari 2015 - 14:22

Hans Van Gangelen:

Beste Els de Haas-Boogmans,

Via deze weg probeer ik in contact met je te komen. Ik ben op zoek naar je postadres en dat van je tweelingzus Marianne. Dit om jullie op een verzendlijst te kunnen plaatsen voor een (t.z.t. door Museum Tongerlohuys te Roosendaal te versturen) uitnodiging voor de opening van de overzichtstentoonstelling 'Han Werz. Een man van atmosfeer en de poëzie der kleine dingen' op zaterdag 18 april a.s. in genoemd museum.

Naar ik heb begrepen, zijn jullie geïnteresseerd in genoemde tentoonstelling en zo mogelijk ook in een contact met de tweeling Mariëtte en Lisette Werz (geb. Leiden, 1950). Zij zullen op genoemde opening van de expositie aanwezig zijn.

Hartelijke groeten, Hans van Gangelen uit Groningen (schoonzoon van Han Werz sr. en gehuwd met zijn dochter Mariëtte)