Een bijzondere dag, een bijzonder huis. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Een bijzondere dag, een bijzonder huis. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Een bijzondere dag, een bijzonder huis.

Blijf op de hoogte en volg Els

14 Februari 2016 | België, Kalmthout

We waren weer bij elkaar...........de Oude Rijners.
Zes kamergenootjes die al 42 jaar vriendinnen zijn.
We deelden sinds 1974 een groot herenhuis op de Oude Rijn in Leiden en hebben daar zóveel met elkaar meegemaakt.
Ook nadat we het huis hadden verlaten, bleven we elkaar zien, we waren elkaars steun in moeilijke tijden, maar hebben gelukkig meer vreugdetranen dan tranen van verdriet gedroogd.
Twee jaar geleden vlogen wij naar het zonnige Malaga en logeerden in het 2e huis van Ellen, nu reden wij naar haar huis in het karakteristieke Broek in Waterland, een pittoresk dorpje onder de rook van Amsterdam.
Ik was schandelijk genoeg nog nooit in Broek in W. geweest, wist niet hoe mooi het is.
Ellen nam ons mee voor een rondleiding in "Het Beroemde Huis".
(Afgelopen week toevallig in een t.v. programma)
Het huis dateert van rond 1600 en heeft verschillende verbouwingen ondergaan.
Eén van de vroegere bewoners, ene Cornelis Pietersz. Goed was waarschijnlijk de opdrachtgever van de vele schilderingen.
In de loop der tijden zijn al deze schilderingen onder een dikke laag verf verdwenen totdat in 1990 deze beschilderde wanden en plafonds aan het licht kwamen.
De huidige eigenaars, Jos en Elly van Doornik, hebben met eindeloos geduld en gevoel voor historie dit huis gemaakt tot wat het nu is.
Als kroon op hun werk behoort het nu tot één van de honderd mooiste interieurs. Het is geen museum, het is een bijzonder huis met een fascinerend verleden.

GA DIT ZIEN!!!
Plan een zonnige dag en geniet van dit schitterende dorp dat hoofdzakelijk bestaat uit houten huizen.
Zou je plannen hebben om hier een optrekje te kopen, dan zal je flink in de buidel moeten tasten én verwacht er geen disco, geen bioscoop, geen H&M/Hema/Blokker, zelfs geen AH.
Het fraai gedocumenteerde en geïllustreerde boek "Het Beroemde Huis" ligt nu bij mij op tafel en het is smullen om alles over dit huis te lezen.
Ik ga er zeker nog eens met André naar toe. Verheug me er nu al op.

Groetjes, Els.

• 14 Februari 2016 - 14:14

Margriet:

Wat bijzonder deze vriendschappen ! Maar ja, je bent ook wel een heel gezellig mens Els !

Broek in Waterland ken ik goed omdat ik vroeger voor iemand heb gewerkt (projectinrichting) en hij woonde daar in zo'n leuk houten huis. Ik wist van het bestaan van het mooiste huis maar heb het nooit van binnen gezien, ga ik nu zeker een keertje doen.

• 14 Februari 2016 - 14:25

Marie-Louise:

Dag Els,

Leuk dat je in het beroemde huis geweest bent. We hebben het op T.V. gezien van de week.
    Zou het zeker een keer willen zien,want mooie interieurs vind ik prachtig.
    Lieve groeten.

• 14 Februari 2016 - 15:11

Anneke:

Toevallig heb ik dit afgelopen week op T.V. gezien in Binnenstebuiten!
    In het echt zien is altijd mooier.

• 14 Februari 2016 - 16:18

Marianne Floor:

Dat zijn bijzondere en waardevolle vriendschappen en wat een prachtig huis. Wil het zeker een keer gaan bekijken.

• 15 Februari 2016 - 09:19

Yolanda:

Inderdaad Els, het was weer een hele mooie dag met elkaar! Gaat weer in mijn kastje met dierbare herinneringen!

• 15 Februari 2016 - 15:34

Margreet:

Klopt helemaal! Was een geweldige dag weer met elkaar. In het echt is dat beroemde huis nóg meer de moeite waard dan op tv al leek. We zijn blij en zuinig op de vriendschap!

• 30 September 2016 - 11:09

Yvonne De Haas:

Wat een leuke belevenis weer met z'n allen. Blijven koesteren. Bedankt voor te tip om dit huis te gaan bezichtigen. Gaan we zeker doen.