Beijing en de Spelen - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Beijing en de Spelen - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Beijing en de Spelen

Blijf op de hoogte en volg Els

23 Juli 2008 | China, Peking

Nog even wat cijfers: Beijing heeft voor de Spelen 5.800 hotels met 336.000 kamers en 660.000 bedden ter beschikking. Op dit moment is 77% van de 5 sterren hotels geboekt tegen exorbitante prijzen. De 3- en 4 sterren hotels zijn voor slechts de helft geboekt. Dus mensen, er is nog plaats genoeg! Er worden 500.000 buitenlandse toeristen verwacht en ongeveer 1.1 miljoen bezoekers uit China, wat 'n direct economisch inkomen van $17 billion voor Beijing zal opleveren.
De vele vrijwilligers hebben allemaal een training met o.a een cursus Engels gehad. Ik wil niet zeggen, dat ze vlot Engels spreken, maar ze doen enorm hun best. Het valt mij verder op, dat deze uitverkoren vrijwilligers (zij zijn zeer vereerd en hebben 'n zware selectie ondergaan) bijzonder hoffelijk, vriendelijk en gedienstig zijn. "When you are happy, we are happy!", schijnt hun motto te zijn.
Kunnen sommige Nederlanders nog wat van leren........(Ik lees hier nu 'n opschrift met dikke letters: GASTVRIJHEID IS EEN TRADITIONEEL KARAKTER VAN DE CHINEZEN!)
Om de luchtvervuiling te minimaliseren wordt al jarenlang
hard gewerkt en volgens mij met succes. Er zijn al heel veel fabrieken naar de buitenrand van Beijing verplaatst en de maatregel van om-en-om-de-dag rijden van personenauto's moet ook bijdragen aan 'n schonere lucht.
Vandaag reed ik mee in 'n auto over de 4e en 3e RING en ik wist niet wat ik zag: Overal prachtige parken, heel veel bloeiende planten, bloemenmozaïeken en duizenden Olympische vlaggen. SCHITTEREND!
De laatste 2 weken zullen ze nog keihard werken om de puntjes op de I te zetten en dan zullen deze Spelen de voorgaande vast gaan overtreffen.