Riet, Ree en Rammelaar - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Riet, Ree en Rammelaar - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Riet, Ree en Rammelaar

Blijf op de hoogte en volg Els

24 Februari 2011 | China, Peking

De rietdekker.

Ons rieten dak had aan de achterkant een flinke deuk en om erger te voorkomen moest het bijgestoken worden. Een klein klusje voor een ervaren rietdekker en leuk om te zien hoe hij dat doet.
Eerst wordt al het oude, kapotte riet eruit gehaald en dan opgevuld met kleine bosjes (Giethoorns)riet en met een speciale kam aangedrukt. Ik was verbaasd hoeveel riet erin verwerkt wordt, maar zo'n dak moet ook een behoorlijk dikke laag hebben, wil het goed isoleren en lang meegaan.
Nederland heeft meerdere rietstreken waar topkwaliteit riet groeit. Het schijnt zelfs als beste in zijn soort te gelden. De plant groeit van juli t/m oktober in of bij zoet water en kan wel 1 tot 3 mtr hoog worden. Riet is een natuurprodukt en dat is het mooie; een huis met een rieten dak heeft een prachtige uitstraling en de rietdekkers doen puur handwerk en met liefde voor hun vak.

In de vroege ochtendschemering stonden eergisteren niet één of twee, maar vijf reeën pal achter onze tuin, alleen de afrastering hield ze tegen om dichterbij te komen. Om ze goed te fotograveren heb je wel een betere camera nodig, maar á la! Dit is toch fantastisch wakker worden?

Het is volop rammeltjd! de paartijd van de hazen.
Hazen zijn eigelijk nachtdieren, maar in de paartijd zie je ze ook overdag. De mannetjes vechten in de weilanden met elkaar om de aandacht van de vrouwtjes te trekken. En daar genieten wij weer van, want we zien ze nu regelmatig om ons huis.
Als 2 hazen vechten, staan ze op hun achterpoten en meppen elkaar met de voorpoten. Ze springen ook over elkaar: Haasje-over! Het vrouwtje bekijkt dit schouwspel op afstand, rent dan plotseling weg en wordt achtervolgd door de rammelaars. De volhouder mag met haar paren. Mooi toch?