Een snelle terugreis in de tijd. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Een snelle terugreis in de tijd. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Een snelle terugreis in de tijd.

Blijf op de hoogte en volg Els

25 Oktober 2013 | België, Kalmthout

Doe eens een weekje.....................Beijing!

3 Jaar lang gingen mijn gedachten dagelijks terug naar China.
Mijmeren over die fantastische tijd in Beijing en dromen om nog eens terug te gaan. Terug om alles te proeven, te ruiken, de bekend plekjes op te zoeken, om het hoofdstuk China af te sluiten.
Toen Sandra en ik laatst een dagje in Leiden waren, nodigde zij mij uit: "Kom gezellig, Els" en ik dacht: Waarom niet?
Krijg ik spijt als ik deze lieve uitnodiging niet aanneem?
JA, daar krijg ik spijt van, dus rap een ticket geboekt en mijn visum in Brussel geregeld. André heeft absoluut niet die drang om terug te gaan en ziet ook een beetje tegen de lange vlucht op, dus stap ik alleen op het vliegtuig.
Sandra en manlief Arie staan mij 's morgens om 5.15 u. al op te wachten, de schatten! Een kort slaapje en om 12.00 u. schuiven wij fris en vrolijk aan bij de dameslunch van de Nederlandse Club, nota bene in restaurant Cigars, Jazz and Wine, waar André en ik destijds regelmatig aten, op steenworp afstand van waar wij woonden. Het voelt vreemd en toch ook weer vertrouwd om na 3 jaar door het park te lopen waar wij met heel veel plezier hebben gewoond. Ik raak er zomaar ontroerd door!

De volgende dag pakken Sandra en ik al vroeg de metro naar De Verboden Stad voor een tentoonstelling van keramiek en porselein. Inge en Monique, 2 Nederlandse gidsen die al jaren in Beijing wonen, Chinese Cultuur in Leiden hebben gestudeerd en vloeiend chinees spreken, geven op hun altijd enthousiaste wijze een duidelijke uiteenzetting van de uitgebreide porseleintentoonstelling. Er is ook nog tijd om de enorme aantallen klokken en uurwerken te bezichtigen. Indrukwekkend, maar ook de kitcherigheid ten top. Leuker vind ik de kinderen in klederdracht; waarschijnlijk komen zij uit Tibet.
TIP: Vanaf 5 okt. is er een expositie over de Ming-dynastie in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Op 20 nov. en 14 dec. geeft Inge daar een rondleiding en op 9 en 11 jan. 2014 is er een rondleiding door Monique, beide van 10.00 u. tot 12.00 u.
Als Sandra en ik op de terugweg te midden van de mensenmenigte naar de metro lopen, denk ik ineens een bekende te zien. De man in kwestie is mij al voorbij, is hij het echt? Ik ben volkomen perplex, aarzel even, draai me om, ren terug, kijk nog eens goed en jawel............het is onze Italiaanse vriend, bij wie wij bijna wekelijks een overheerlijke pizza of pasta gingen eten en met wie André steevast over de politieke en financiële toestand van de wereld kletste.
Hij herkent mij direct, geeft me een charmante handkus en vertelt dat hij 3 jaar geleden zijn restaurant in Beijing verkocht heeft, nu met zijn Chinese echtgenote in de buurt van Bologna woont en van zijn welverdiende pensioen geniet.
37 Jaar heeft hij in China gewoond en ook híj wilde net als ik nog één keer Beijing proeven, voelen, en zien. En dan kom je elkaar tegen in een stad met 20 miljoen mensen! Te gek voor woorden.
De zaterdag is gereserveerd voor de bekende Panjiayuan antiekmarkt.
We boffen want het is een mooie zonnige dag, een beetje warm zelfs.
Mijn oog valt weer op zo'n schattig chinees krukje.......ik kan het niet laten.....en voor een prikkie is ie van mij. Ik word aangestaard door minstens 20 Chinezen, die zich afvragen waarom ik in hemelsnaam hun uitgestalde spulletjes laat liggen en er met een ordinair krukje vandoor ga. Maar ze zijn zó leuk! Tegen de avond gaan we bij Albert de Haas(geen familie) borrelen en weer gezellig uit eten. Zijn vrouw Yvonne is nog voor familiebezoek in Nederland, maar zij komt dinsdag terug, dus we gaan elkaar zeker zien.

Zondag wordt een lazy day. We laten de taxi en metro voor wat ze zijn en lopen in minder dan 10 minuten naar het Olympisch Park. We staan weer voor het Bird's Nest dat nu schittert en blinkt in de zon...zó mooi!
Er is na de Spelen een enorme muur gebouwd met de namen van alle winnaars. Ranomi, Femke, Marleen, Inge, Ankie, Maarten etc. voor eeuwig vastgelegd.
De maandag lijkt ons een uitgelezen dag om de fiets te pakken. Ik wil zo graag het gerestaureerde gebouw zien dat destijds tijdens het Chinees Nieuwjaar door brand verwoest werd.
Het vormde samen met het bizarre ontwerp van CCTV (Chinese Staatstelevisie) van Rem Koolhaas één van de meest architectonische hoogstandjes. Afbreken was geen optie, want beide gebouwen hadden een gezamenlijke fundering. Een uurtje flink doortrappen over mega pleinen, door hutongs en langs sky high gebouwen. Het verkeer sjeest links en rechts om ons heen, mensen negeren stoplichten en iedereen toetert zich suf. We fietsen door naar "mijn" groentehal waar ik altijd bij dezelfde vrouwtjes fruit, groenten en kip kocht. Helaas.........ik zie ze niet meer.
Ook mijn porseleinwinkeltje is foetsjie. Overigens had ik verwacht dat er veel veranderd zou zijn in Beijing, maar dat valt reuze mee, wel veel meer files.
Sandra heeft besloten om dinsdag zelf te koken. Hutspot! Eet je het als Leidse niet op 3 okt., dan wel 3 weken later in Beijing! Mmmm.......met een ouderwets balletje gehakt erbij.
Dinsdagavond is voor Albert en Arie vaste klaverjasavond in kroeg Nearby The Tree. Sandra en ik gaan naar Yvonne voor een avondje mahjongen. Ik moet weer even inkomen, maar dan scoor zowaar de meeste punten.
Ik kan nauwelijks geloven dat de week bijna om is. Op deze laatste dag vermaken Yvonne, Sandra en ik ons kostelijk in Solana, een prachtig winkelcentrum met schitterende modezaken, veel restaurants en uitnodigende terrasjes. Vandaag is de lucht strakblauw en met een graadje of 22 bijna zomers, dus gaan de jassen uit en we smullen van een overheerlijke lunch met een wijntje, praten heel veel bij en genieten van elkaars gezelschap, zo dierbaar! Sandra, Yvonne en ik, vriendinnen voor het leven.
Nog snel wat cadeautjes kopen voor Teresinha, uit eten bij de Japanner, koffer pakken en redelijk vroeg naar bed. De wekker staat op 6.00 u.
Ik neem afscheid van Sam de poes. Miaaaaauw! Ik zal je missen, Sam.
Het inchecken gaat supersnel, we drinken gedrieën nog gezellig een kopje koffie en ik neem met heel veel warme, liefdevolle gevoelens afscheid.
Lieve Sandra en Arie, duizendmaal dank voor jullie gastvrijheid.
Het was een week om nooit te vergeten.

  • 25 Oktober 2013 - 11:48

    Natasja:

    Wat een prachtig reisverslag, Els!
    Je hebt groot gelijk dat je naar je vriendinnen bent gegaan en alle herinneringen nog eens kon ophalen.
    Wat moet het daar geweldig zijn!
    Maar nu ben ik ook weer blij dat je veilig thuis bent en ik je weer tegenkom op straat met Ciske.
    Kirsten en Ralph begonnen je al te missen :)
    Groetjes, Natasja

  • 25 Oktober 2013 - 12:20

    Joke Boutkan:

    Hoi Els, met plezier je verslag gelezen. Herkenbaar allemaal en wat heb je het gezellig gehad. Leuk om weer op terug te kijken. Groetjes, Joke

  • 25 Oktober 2013 - 12:20

    Frans En Gilberte:

    Ik zeg het nogmaals ,Els Jij had schrijfster moeten worden .
    Die tekst die leest zo aangenaam dat je met plezier alles leest van begin tot einde.
    Maar hoe krijg je zulk krukje naar huis ? opsturen of in't vliegtuig ?
    Ciske en André zullen ook blij zijn dat je weer thuis bent.
    Alleszins terug welkom thuis en geniet er van.
    Grtjs Frans en Gilberte

  • 25 Oktober 2013 - 12:23

    Gitta:

    Hi Els,

    Ik kan het weer bijna proeven, horen, ruiken, voelen, zien etc. Wat heb je het geweldig gehad en wat een prachtige liefdevolle beschrijving. En dank voor het delen van je bijzondere ervaring weer. Word altijd blij van je berichtjes

  • 25 Oktober 2013 - 12:40

    Jacqueline DVB:

    Oh Els, wat kun je geweldig schrijven. Ik zie al jouw belevenissen al voor me. Wat fijn dat je zo genoten hebt. Ik kan me voorstellen dat Sandra, Arie, Yvonne en Albert jouw bezoek erg erg leuk vonden. Bedankt voor de tip van de tentoonstelling in 020. Wil zeker een van die dagen gaan. Groetjes, Jacq

  • 25 Oktober 2013 - 12:58

    Anneke:

    Dat was wel een super weekje, Els en zo snel jouw reisverslag geschreven, knap hoor!
    Is het boek China nu afgesloten?, de mooie herinneringen zullen altijd blijven.
    Hilariteit om het "krukje"thuis, denk ik.
    Geniet van het weekend en laat alles nog eens goed bezinken.


  • 25 Oktober 2013 - 14:19

    Yolanda:

    Ha Els, saai is jouw leven niet!!!!!! Wat ontzettend leuk dat je dit weer mocht meemaken!!!groetjes, yolanda

  • 25 Oktober 2013 - 15:12

    Thérèse Castelein:

    Hello Els,

    Blij te horen dat je weer veilig thuis bent na die ,zo te lezen,prachtige reis ! Heel aangenaam,zoals gewoonlijk,dat verslag van jou ! Je hebt er 100% van genoten ,dat is heel tof !!Niemand kan jou die herinneringen wegnemen!!
    groetjes en tot maandag !

    Thérèse

  • 25 Oktober 2013 - 15:33

    Ans Van Peer :

    Hoi Els, Ik ben heel blij voor je dat je zo van deze reis genoten hebt.
    Mooie foto's en een geweldig reisverslag. Het was erg rustig in de wijk zonder Els en Ciske.
    We moeten volgende week weer eens samen gaan wandelen kunnen wij lekker bijkletsen.
    groetjes Ans

  • 25 Oktober 2013 - 17:00

    Joke Van Kuijk:

    Hoi Els,
    Wat fijn dat je zo'n heerlijke week had. Ik weet precies hoe het voelde - had zelf ook zo'n geweldige ervaring. Mijn eerste 'evenement' was ook de NL Dames lunch toen ik weer terug in Beijing was. Bij mij kon na mijn bezoek het boek Beijing dicht met een heel mooi lint eromheen. Geldt dat voor jou ook?
    Veel liefs,
    Joke

  • 25 Oktober 2013 - 17:05

    Margriet:

    Lieve Els,
    Het is een groot genoegen om heel stiekem in jouw rugzak mee te reizen naar Beijing, althans dat is het gevoel dat je krijgt na lezing van dit heerlijke reisverslag.
    Het plezierig spat ervan af !
    Zulke vrienden moet je koesteren en wat ontzettend aardig om jou zo te ontvangen, zeker na zo'n lange reis in je eentje. Petje af, dame !
    Ben benieuwd naar dat krukje ...
    liefs, Margriet

  • 25 Oktober 2013 - 17:10

    Yvonne De Haas:

    Ja Els, dat was weer.even gezellig zo samen met Sandra. Ik heb er bijzomder van genoten. Voor mij was het maar kort maar je beschrijvimg heeft het weer helemaal compleet gemaakt. Heerlijk. Daar kunnen we weer even op teren. Bedankt.

  • 25 Oktober 2013 - 19:02

    Liesbeth Van Steen:

    Hallo Els

    Wat leuk om je verslag te lezen !. Ik kan me voorstellen dat het helemaal geweldig was om alle herinneringen weer te toetsen aan de werkelijkheid.
    Kan een mens helemaal blij van worden!
    Groetjes Liesbeth

  • 26 Oktober 2013 - 20:16

    Anneke Lavooij:

    Hoi Els,
    Wauw, wat een initiatief op uitnodiging van Sandra zomaar een weekje naar Beijing te gaan.
    toevallig dacht ik vandaag.Ik zou nog wel eens een keertje naar Bejing willen, ook om de verschillen
    met 5 jaar terug te zien en hoe het leven er nu uit ziet voor de gewone chinees in Beijing , hoe het met Lily
    gaat, onze hulp., etc, etc.
    Ik zal ervoor sparen.....
    Fijn dat je dit mee hebt mogen maken ook gezellig voor Sandra en Yvonne, want de "bekende"club is uitgedund......
    door je verslag zag ik alles weer voor mij....een vriendin is net een 5 weken in China geweest en heeft van te voren allerlei boeken van ons bestudeerd.
    Ze vond het erg veranderd, m.n. in Ping -an en het Karst gebergte met die plaatsen, Guillin etc.Dali...
    Lieve Els ik hoop eerst nog eens in Kalmthout te komen, maar we zijn zo druk, druk met van alles......
    liefs en tot ziens,
    Anneke Lavooij.

  • 26 Oktober 2013 - 22:54

    Marianne Floor:

    Hallo Els,

    Je hebt weer een mooi verslag geschreven. Het is een fantastische week voor je geweest!
    Beijing zal altijd iets speciaals voor jou blijven!
    Nu thuis lekker uitrusten en denken aan al die mooie herinneringen.

    Groetjes Marianne

  • 27 Oktober 2013 - 05:38

    Carla:

    Hoi Els,

    Wat een leuk en herkenbaar verhaal. Ik krijg er alleen maar heimwee van, maar een weekje Beijing staat ook nog steeds op onze verlanglijst. Hopelijk komend voorjaar.
    We hebben nu trouwens niets te klagen. Zijn weer redelijk gezond en hebben net het huwelijk van onze dochter in Australië bijgewoond.

    Liefs Carla

  • 27 Oktober 2013 - 12:02

    Marianne:

    Els,wat heb jij een fantastische week gehad,echt een cadeautje!
    Een bliksembezoek,maar met zoveel mooie en warme herinneringen,
    die ze je nooit meer afnemen!Geniet nog lekker na.

    Liefs,Marianne

  • 27 Oktober 2013 - 16:08

    Hans:

    Hoi Els

    Je wens is ingevuld en je hebt er mooie week van gemaakt,zoals je waarschijnlijk had gehoopt.
    Je kan het weer bij schrijven aan je lijst van mooie dingen.

    Afgelopen week waren we met 10 man in de Ardennen op een Top locatie ,ook mooi./////////

    Groeten uit Leiden
    Hans en Henny

  • 27 Oktober 2013 - 17:53

    Sandra:

    Wat was het gezellig he Els en met jou verhaal beleef ik het weer een keer! Ik mis alleen het verhaal over je paard!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 319071

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: