Een stukje geschiedenis - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Een stukje geschiedenis - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Een stukje geschiedenis

Blijf op de hoogte en volg Els

16 September 2014 | België, Kalmthout

Op een mooie vroege warme zomerochtend wandel ik met Ciske op het rustige weggetje naar de Molen. Geen kip te bekennen. maar ik sta plotseling voor een enorm groot fotodoek, één van de vele foto's die de gemeente heeft geplaatst ter herinnering aan 'De Grote Oorlog'.
Het laat een 100 jaar oude foto zien, gemaakt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hier op deze plek, nog geen 400 meter van ons huis, liep Den Doodendraad of wel De Draad des Doods.
De Doodendraad was een elektrische versperring aan de grens van België en Nederland............een grens tussen vrede en oorlog.
In het voorjaar van 1915 werd gestart met deze afschrikwekkende versperring die van Knokke tot Vaals liep!!
Het bestond uit ongeveer 2 meter hoge palen met 2000 Volt, zowel erachter als ervoor stonden op 1 1/2/ mt. evenwijdig lopende prikkeldraadversperringen ter bescherming van mens en dier.
Waarom?
De Duitse legerleiding had besloten om België hermetisch af te sluiten van het neutrale Nederland. Men wilde voorkomen dat er nog meer vluchtelingen de grens overgingen...........de Doodendraad sloot de toegang tot Nederland volledig af, hoewel er een aantal doortochten waren voor burgers en militairen.
De dodelijke hoogspanningsdraad maakte het onmogelijk om te ontsnappen, maar in tijden van oorlogsnood wordt een mens inventief en werd van alles bedacht om de draad te omzeilen o.a. het z.g. uitklapbare houten raam met rubberen randen, dat tussen 2 draden werd geplaatst (zie foto).
Een saillant detail is dat het eerste slachtoffer een Duitser was!
Het verhaal gaat dat hij tijdens het patrouilleren een brief van zijn vrouw las, maar door een windvlaag vloog deze uit zijn handen. Hij bukte zich om de brief op te rapen en raakte daarbij met de pin van zijn helm de draad. Hij kreeg een officiële begrafenis in Kalmthout.
Alleen al in Kalmthout stonden 4 Duitse bewakingsposten om de draad in het oog te houden.
De versperring kostte het leven aan minstens 1000 burgers, zoveel meer dan aan de Berlijnse Muur!
Er waren circa 700.000 vluchtelingen in Nederland, waarvan 400.000 in Brabant.

Afgelopen zaterdag was er een boeiende lezing/wandeling met als thema Den Doodendraad. Onder leiding van een gids liepen we dwars over de Kalmthoutse Heide, waar destijds ook geen sprake van ontsnappen was.

De drama's van toen zullen nooit vergeten worden.
Zal er ooit een tijd komen dat er voor iedereen vrede is?
Het is waarschijnlijk een utopie, kijkend naar de huidige brandhaarden met zoveel onschuldige slachtoffers.

Voor meer info: www.dendoodendraad.be

• 16 September 2014 - 12:52

Marianne Floor:

Laten we hopen dat er een tijd komt dat er voor iedereen vrede is!
    Je hebt het weer mooi beschreven!

• 16 September 2014 - 12:57

Anneke:

Het is nu toch gelukt!
    Een boeiende beschrijving. Je moet er niet aan denken door zo'n raam te kruipen met
    rondom hoogspanningskabels.
    Afgelopen zaterdag is op Ned.1 ook een reportage geweest over de Doodendraad, helaas niet gezien

• 16 September 2014 - 20:21

Irma Q:

Hi Els,
    Boeiend. Nooit geweten. Bedankt voor het delen.
    Je hebt nu zeker lekker even tijd om blogs bij te werken etc. ;-).
    Groetjes
    Irma

• 17 September 2014 - 08:19

Yvonne De Haas:

Els, dank voor dit stukje geschiedenis zo vlak bij huis. Nooit iets van geweten. TV gemist. Zit in Hawai. Lieve groet yvonne

• 17 September 2014 - 09:11

Gitta:

Hi Els,

Wat een bijzonder stukje weer. En zo dichtbij huis. Dat je dan ineens door een foto van die plek je zo kunt indenken hoe dat geweest moet zijn. Bijna tastbaar. En helaas geloof ik ook dat het een utopie is dat wij ooit kunnen leven in een wereld zonder oorlog. Aan de andere kant de zin 'maak de wereld beter begin bij jezelf' heeft voor mij wel wat

• 17 September 2014 - 12:53

Marion Simonis:

Heel interessant Els. Wij "eten" ook alle documentaires en films op over de eerste Wereldoorlog. Jaren terug ook eens Verdun bezocht en Bastogne in de Ardennen.