3 Oktober! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu 3 Oktober! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

3 Oktober!

Blijf op de hoogte en volg Els

04 Oktober 2014 | België, Kalmthout

Hoelang zal het geleden zijn dat ik "3 oktober" heb gevierd? Twintig, dertig, vijf en dertig jaar? Ok, met één uitzondering, toen Teresinha net een paar maanden bij ons was, ben ik met haar naar de optocht gaan kijken. Mijn hummeltje ging spontaan dansen op de muziek van het draaiorgel en had in no time publiek om haar heen. Zo onbevangen als een kind kan zijn; het ontroert mij weer.
In 1886 werd de 3 Oktober Vereniging opgericht en vanaf dat jaar wordt het Leidens Ontzet gevierd. Het is de feestelijke herdenking van Het Beleg van Leiden (1573 tot 1574) en de bevrijding van de Spanjaarden.
Mijn Haagse ouders vonden het vieren van '3 oktober' not done; zij ontvluchtten demonstratief de stad en mijn moeder was bereid om op elke dag van jaar hutspot te maken, maar niet op 3 oktober!
En dit jaar was ik er weer, samen met mijn Beijing vriendin Sandra, die momenteel met verlof is. Er moest veel bij gepraat worden, dus waarom niet op deze vrolijke, feestelijke en zonnige dag?
Sandra heeft als kind in Hazerswoude gewoond, dus kent zij dit feest ook van vroeger.
Voor de uitreiking van haring en wittebrood waren wij te laat, maar dit is ook alleen voorbehouden aan ingezetenen van Leiden.
Het plan was om naar de optocht te gaan kijken, maar wij lunchten eerst op een zonovergoten terras op de binnenplaats van het voormalige St. Elisabeth ziekenhuis op de Hooigracht........het smaakte ons prima, de rosé was verrukkelijk, een alleraardigste ober, een warm zonnetje, kletsen, kletsen, kletsen...........en de optocht was voorbij!
We liepen ons vast in de mensenmassa en hoorden links en rechts weer het onvervalste Leidse accent; Joh, ga je naar de kermis, dan? Het lijkt nog het meest op Rotterdams.
Vreemd genoeg heb ik nergens hutspot geroken, maar die werd hoogstwaarschijnlijk verdrongen door de geur van saté, patat, poffertjes, suikerspin, verse stroopwafels, gerookte paling ........de hele mikmak rook ik 's avonds in mijn haren en mijn kleren.
We hebben ons kostelijk geamuseerd op dit Leidse volksfeest met alleen maar vrolijke mensen. Jong en oud, ordi en chique, mensen van ver..........iedereen genoot, geen onvertogen woord; een feest voor iedereen.

  • 04 Oktober 2014 - 11:38

    Yolanda:

    We hadden je tegen kunnen komen, want ook wij waren naar De Drie Oktober! Wát een gezelligheid , hè Els. Volgens mij is het de laatste jaren veel en veel drukker in de stad dan vroeger. Wij hebben ook dit jaar weer genoten. ook de optocht gezien en volgend jaar spreken we ergens even af, oké?

  • 04 Oktober 2014 - 12:01

    Sandra Hartman:

    Ja wat was het gezellig he Els, leuke foto's, lekkere haring, wel een beetje vet maar dat hoort erbij! Wat hebben we een kilometers afgelegd, dat biertje aan het eind deed het goed.
    Maar zoals wij al tegen elkaar gezegd hebben voor ons de eerste twintig jaar geen 3 oktober feest meer ! We ontmoeten elkaar de volgende keer ergens anders! Ha ha.
    Heb je een voorspoedige reis terug gehad ?

  • 05 Oktober 2014 - 00:19

    Anja:

    Meiden, dat ziet er erg gezellig uit hoor. Lekker bijkletsen is ook belangrijk. :-)

  • 05 Oktober 2014 - 14:17

    Hans:

    Het was dit jaar weer een gezellig feest in Leiden met prachtig weer.
    Leuk dat je er ook van genoten hebt.

    Groetjes uit Leiden

  • 05 Oktober 2014 - 16:22

    Marianne:

    Jeetje Els,wat leuk dat je dit,na zoveel jaren, weer eens meegemaakt hebt.
    De herinneringen aan vroeger zullen zeker boven gekomen zijn.
    Als ik aan 3 okt.denk,denk ik,naast haring,wittebrood,hutspot en optocht,ook
    aan de kermis!
    Gingen we toen voor de kermis of voor de jongens????
    Jeugdsentiment!


  • 06 Oktober 2014 - 09:56

    Adri Lensen:

    En oma oppassen op Luuk !!! Hele dag in De Leidsche Hout geweest. Ook top. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 322806

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: