Rommelmarkt & wasbeer! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Rommelmarkt & wasbeer! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Rommelmarkt & wasbeer!

Blijf op de hoogte en volg Els

15 September 2019 | België, Kalmthout

Wie mij een beetje kent, weet dat ik dol ben op bric-à-brac, antiekmarkten en marché aux puces, (klinkt deftiger dan rommelmarkten).
Zet mij op zo’n markt en ik loop uren te snuffelen en te genieten.
Sterker nog, ik had eigenlijk zelf een ‘oude-zooi-winkel’ willen runnen, maar het is er helaas nooit van gekomen.
Ik zal net 16 jaar geweest zijn, toen ik een oud ladenkastje van de straat haalde. De ‘grofvuildienst’ bestond net; eens per maand werd de rommel-van-zolder op straat gezet en op de avond ervoor struinde deze dame de wijk rond en kwam met de leukste dingen thuis, wel gelimiteerd natuurlijk, want mijn ouders zaten hier niet op te wachten.
Had ik toen maar een opslagruimte gehuurd, dan hadden veel kasten, tafels, stoelen, serviezen etc via mij een mooi tweede leven gekregen.
Ik heb, met pijn in mijn hart, het nodige langs de kant van de weg laten staan, want wat gooien mensen veel weg! Nu brengen we gelukkig ons overbodige huisraad naar de Kringloop.

Op deze mooie zonnige, relatief warme september zondagochtend werd ik weer als een magneet getrokken naar de jaarlijkse Rommelmarkt in Kalmthout/Heide, bekend in de wijde omtrek.
Onderweg nog geen kip of zoals ze hier zeggen, geen kat te bekennen in het dorp, behalve bij de bakkers. Daar staan ze tot buiten in de rij om, ook op zondag, verse broodjes te halen.
Daar is de markt..........wat een eldorado! Het is nog stil, maar wat een hoeveelheid kramen en oude meuk!! Veel speelgoed, boeken, kleding, onbeduidende troep, maar ook interessante oude, zelfs antieke spulletjes. Langzaam wordt het drukker. Men slentert, sjokt, dingt af, komt bekenden tegen en drinkt een tas koffie of een pintje bij het café.
En ik scoor een paar gekke onderborden en een fancy armband.

En dan krijg ik van mijn vroegere buurvrouwtje Eve een appje met een nieuwsbericht uit ‘Het Laatste Nieuws’:


Op huizen klauterende wasbeer houdt buurt al weken wakker: brandweer kan hem na twee uur ‘inrekenen’
De bewoners van wijk De Greef/ De Vletlaan in Kalmthout kunnen opnieuw rustig slapen. De afgelopen weken werden ze vaak uit hun slaap gehouden door een wasbeer die het leuk vond op daken en goten te klauteren. In de nacht van vrijdag op zaterdag kreeg de brandweer opnieuw een oproep binnen. “Rond drie uur kreeg de brandweer van Kalmthout een oproep binnen dat de wasbeer gesignaleerd werd. We gingen met een ladderwagen te plaatsen en ook ANB en dierenopvang uit Kapellen zakten af naar Kalmthout”, vertelt burgemeester Lukas Jacob. Uiteindelijk kan de brandweer na twee uur proberen de wasbeer vangen. “Hij was onder een dakconstructie gekropen en daar heeft de brandweer hem kunnen vatten”, aldus de burgemeester.
Buurtbewoners zijn alvast erg tevreden dat de nachtelijke bezoeker gevat is en dat ze opnieuw rustig kunnen slapen.

Laten we hopen dat er voor de wasbeer een plek wordt gevonden waar hij thuis hoort.



  • 16 September 2019 - 08:49

    EVe:

    Leuk stukje weer, Els!

    groetjes Eve

  • 16 September 2019 - 09:11

    Gitta:

    Hi lieve Els,

    Wat heerlijk om weer even met jou mee te lezen in jouw/jullie leven. En wat is zo'n rommelmarkt toch leuk alhoewel ik het hier in NL een stuk minder geworden vind sinds marktplaats en inderdaad de Kringloop. Heel soms is daar nog een pareltje te vinden maar dat is écht maar heel soms. Daarentegen weet ik dat ik inderdaad in Frankrijk altijd liep te genieten en de auto te klein was om al dat moois mee te nemen. En dat zal in België wel net zo leuk zijn.
    En wat fijn dat jullie stalker, de wasbeer 'gevat' is. Leuk om weer even mee te lezen.

    Liefs vanaf hier
    Gitta

  • 16 September 2019 - 12:17

    Margriet:

    Leuk verhaal en dat wasbeertje ziet er wel heel ondeugend uit!

    Als je ècht nog eens een Kringloop gaat beginnen, breng ik een heleboel spullen, want we zijn drukdoende te óntspullen'!
    Niet gemakkelijk, want wie heeft er bijvoorbeeld nog interesse in een topkollektie langspeelplaten klassieke muziek???
    Weggooien is toch zonde?

  • 16 September 2019 - 16:47

    Marie-Louise:

    Lieve Els,
    Nu is er weer rust in de wijk.
    Jij blij met je spulletjes.
    Ik denk dat je er volgend jaar ook op de rommelmarkt staat.
    Wij waren toevallig met de trein naar Brussel en zagen al dat het druk ging worden.

    Lieve groetjes,

    Marie-Louise

  • 17 September 2019 - 10:25

    Anneke:

    Even reageren op de langspeelplaten van Margriet.
    Er is weer een enorme belangstelling voor de langspeelplaten!!!!! Zeker niet weggooien!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 318823

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: