Ze zijn er weer! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Ze zijn er weer! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Ze zijn er weer!

Blijf op de hoogte en volg Els

01 September 2022 | België, Kalmthout

Ze zijn er weer!

Ze vliegen af en aan en het kan bijna niet anders dan dat vader en moeder zwaluw met een tweede legsel bezig zijn. Op hun oude vertrouwde plekje, hoog in onze tuinkamer.

Nog geen 5 weken geleden hebben wij 4 jongen zien uitvliegen, maar ze kwamen daarna ook met enige regelmaat terug.

Zo grappig! De hele familie leek gezellig te keuvelen en de ouders spraken misschien wel over een tweede broedsel. Waarom niet?

Het nest is er al en het mannetje hoeft waarschijnlijk geen nieuw vrouwtje meer te lokken, dus hopla...........eitjes leggen, broeden en hopen dat ze deze keer geen belager op bezoek krijgen.

Ze komen trouwens blind en naakt uit het ei, wegen slechts 1,5 gram en krijgen na 10 dagen hun eerste veertjes. Kun je je voorstellen dat ze al na 3 weken de wijde wereld invliegen?

Nog nooit een zwaluw gespot? Let dan bij open vlaktes op een snelle vogel die ook nog eens heel sierlijk vliegt.

Ze zijn enorm wendbaar en dat komt ze goed van pas bij hun jacht op vliegende insecten......wij hebben hier nog geen mug gezien!

De zwaluw staat op de Vlaamse Rode Lijst genoteerd als 'achteruitgaand', dus hoe meer jongen hoe beter. Wij geven ze alle ruimte en gelegenheid en nemen ook nu weer de troep op de koop toe. Je riskeert trouwens een boete als je een zwaluwnest verwijdert.

Ze zijn er weer!

En met ‘ze’ bedoel ik de mollen in onze tuin, sterker nog, ze zijn nooit helemaal weg geweest.

Andre en ik hebben er alles, maar dan ook alles aangedaan om ze te verjagen of te vangen, maar ze komen altijd terug.

De geurzakjes methode is nu onze laatste hoop en tevens de meest vriendelijke, want je verjaagt ze daarmee naar de buren, ha, ha, ha.

In het verleden hadden we redelijk veel succes met klemmen, maar ik vind dat de meest kwellende manier om van deze mooie beestjes af te komen. Ze sterven een vreselijke dood en daar kan ik erg slecht tegen.

We hebben ooit de ijdele hoop gehad dat ons hondje Ciske mollen zou vangen.

Waarom niet? Hij ving ook veldmuizen en at ze met huid [e-38] haar op.

In één keer HAP en je zag alleen een muizenstaartje uit zijn bek hangen.

Het schijnt zo te zijn dat mollen niet van robotmaaiers houden, dus onze Flip zetten we nu extra in.

Vraag 100 mensen hoe je van mollen afkomt en je krijgt 100 goed bedoelde adviezen, maar één ding is zeker:

Je raakt die ondergrondse zwarte gravers NOOIT kwijt.

Ze zijn er weer!

Had ik vorig jaar gemeld dat er hier in de herfst hooguit 4 eikels zijn gevallen, terwijl we anders kruiwagens vol weg sjouwen?

Nou, ze zijn er weer; ze vallen massaal uit de bomen en de eerste mini eikels vielen zelfs al half juli, terwijl oktober de ‘normale’ maand is van vallende bladeren, kastanjes en eikels.

Maar wat is NORMAAL?

Bomen zijn in de war en mens en dier zullen zich moeten aanpassen.

Wen er maar aan!

Ik overweeg stiekem om de eiken te vervangen door palmen.

• 01 September 2022 - 22:10

Joke:

Hoi Els,
    Dank voor je gezellige verslag. Ook ik ben al sinds medio augustus (na onze vakantie) druk in de weer met eikels opruimen. Je hoort continue ‘pok, pok’; het gaat maar door. Ik zou ook het liefst de eiken op de hoeken van onze achtertuin vervangen. Ze onttrekken heel veel vocht aan de tuin en onze grasmat lijdt daar verschrikkelijk onder. Gelukkig nog geen last van mollen en de mussen hebben hier al lang hun tweede leg opgevoed (de natuurstenen muren lenen zich goed voor nesten en ook wij nemen de rommel maar op de koop toe).
    Groetjes,
    Joke vK

• 02 September 2022 - 17:16

Liesbeth Van Steen:

Hallo Els

Gezellig om weer zo,n leuk verslag van je te lezen !
    Groetjes

• 02 September 2022 - 19:03

Irma Q:

Hi Els,
    Wij hebben hier zwaluw, noch mol, noch eikels gezien.

• 02 September 2022 - 19:05

Irma Q:

Vreems, de laatste regel is weggevallen. Bij deze nogmaals:
    Hartelijke groeten uit Spanje, Irma

• 05 September 2022 - 10:29

Claudia:

Leuk verslag weer Els. De natuur houdt ons bezig!

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be