Vogel verdriet - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Vogel verdriet - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Vogel verdriet

Door: Els de Haas-Boogmans

Blijf op de hoogte en volg Els

21 Juli 2022 | België, Kalmthout

Het duurt nu niet lang meer of de kleintjes gaan uitvliegen, maar deze ochtend zie ik iets vreemds bij het zwaluwnest.

Ik pak mijn verrekijker en spot een redelijk grote vogel bij het nest. Die hoort daar niet.

Op afstand is duidelijk te zien dat het dier iets oppeuzelt.

Potverdorrie! het zal toch niet waar zijn?

Vader en moeder vliegen af en aan, maken een hoop herrie, maar moeten noodgedwongen op afstand toekijken wat voor drama zich afspeelt.

Moet ik ingrijpen? Maar hoe? Het nest ligt minstens 8 meter hoog in de nok van de tuinkamer. Steentjes gooien helpt niet.

Ik kan hier zó slecht tegen!

Stel je voor: de zwaluwen maken een liefdesnestje, het vrouwtje legt haar eieren en gaat geduldig broeden. Als dan het grut geboren wordt, begint het grootbrengen en vliegt het ouderpaar weken lang af en aan om voedsel te zoeken voor al die wijd opengesperde bekjes. En dan wordt dit alles wreed verstoord door een nietsontziende vogel.

De natuur is meedogenloos!

• 21 Juli 2022 - 11:02

Yvonne De Haas:

Zo Els dat valt niet mee om te zien. Daar krijg je pijn in je buik van. Vreselijk en je kan niets doen. Voel met jou en het vogelpark mee

• 21 Juli 2022 - 11:49

Anneke:

Kan je die vogel niet verjagen. Kraaien, eksters en vlaamse gaaien zijn ook rovers!

• 21 Juli 2022 - 12:03

Gerard:

Tip: een oude katapult !
    Leg deze op een vast plaats voor het grijpen ! Met steentjes uiteraard.
    Note: katapult in Nederland valt onder categorie 1 van de Wet Wapens en Munitie. Maar van mij mag het.
    Had last van zwaluwen-nest, ze schijten precies op het raam (en veel). Zijn beschermt en een nest verwijderen mag ook niet.
    Lieve groetjes .

• 21 Juli 2022 - 14:19

Yolanda:

oh, nee hè....... :( :(

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be