Scheren ! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Scheren ! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Scheren !

Blijf op de hoogte en volg Els

31 Mei 2014 | België, Kalmthout

Twee ervaren scheerders hebben vanochtend de 5 alpaca's, die achter onze tuin lopen, van hun vacht bevrijd.
Wat een spektakel!
Eerder werden vanochtend de schapen en de alpaca's bijeengedreven wat een enorme klus was en een klucht om vanachter mijn keukenraam te zien. Ze voelen blijkbaar dondersgoed aan dat er iets staat te gebeuren.
De 2 scheerders maken eerst 2 banden met tuigjes vast aan 2 palen , waartussen een zeil wordt gelegd. De eerste alpaca wordt door de 2 scheerders uit de stal getild, leggen hem op het zeil en fixeren het dier d.m.v. de 2 tuigjes, zodat het beest zich nauwelijks kan bewegen en zodoende zich niet kan verwonden. De alpaca ligt er heel ontspannen bij en lijkt het scheren zelfs prettig te vinden.
In minder dan 15 minuten heeft de ervaren scheerder het dier geschoren, en passant ook z'n nagels geknipt. Geknipt en geschoren.......mijn kapper en nagelspecialiste doen er aanmerkelijk langer over.
De alpaca wordt losgelaten; bloot en met een paar kilo's minder springt hij vrolijk door de wei.
Nieuwsgierig kijkt hij toe hoe bij de tweede alpaca de vacht als een deken van z'n lijf valt.

Een volwassen alpaca produceert per jaar gemiddeld 2 à 5 kg wol. De vacht is van een hoogwaardige wolsoort, die sterker, warmer en lichter is dan de wol van schapen. De zachtheid is te vergelijken met kasjmierwol en de ruwe wol is vrij van vet waardoor de verwerking relatief eenvoudig is.

De scheerders lieten 2 volle vuilniszakken wol achter. Ongeveer 9 kilo.
Wie kan ik hiermee verblijden?
Iemand die er iets moois van kan spinnen of er iets anders mee kan doen? Misschien hobbyisten die het graag tot wol verwerken?
Weet je iemand, een club of school die het graag wil hebben, laat het mij s.v.p. weten.
De schapen moeten ook nog geschoren worden!!!!!

• 31 Mei 2014 - 19:16

Anneke:

Wat een gebeurtenis zo vlak voor je neus, maar wat raar dat de wol niet meegenomen wordt.
    Waarvoor heb je eigenlijk dan alpaca's in de wei lopen?
    Er zullen vast mensen zijn die dit heel graag willen hebben en anders moet je zelf een spinnewiel aanschaffen. Een tweede hobby is dan geboren !!!

• 31 Mei 2014 - 21:59

Irma Q:

...en ik weet nog wel ergens een oud spinnenwiel te staan. Je gaat het druk krijgen, haha.

• 01 Juni 2014 - 07:29

Sandra:

Wel uitkijken dat je je zelf niet prikt! Honderd jaar slapen is lang hoor, maar een knappe prins!!, ach die heb jij al. Ha ha.
    Wel leuk Els er is altijd wel wat te beleven daar bij jullie!

• 02 Juni 2014 - 09:57

Joke VK:

Hoi Els,

Leuk verhaal Els. Ik heb nog een vriendin die vroeger heel veel aan weven deed, maar dat vanwege gezondheidsredenen heeft moeten stoppen. Zij kent vast wel mensen die er dolblij mee zouden zijn, dus als je er inmiddels nog niet van af bent, wil ik voor jou bij haar wel informeren.

Ciao,
    Joke