'Operatie Eiken' - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu 'Operatie Eiken' - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

'Operatie Eiken'

Blijf op de hoogte en volg Els

12 Mei 2015 | België, Kalmthout

Wij hadden 'OPERATIE EIKEN" al eerder uit moeten stellen vanwege een stormachtige dag, maar vandaag waren de omstandigheden ideaal; geen wind en niet te warm.
Met groot materieel kwamen ze met 4 man sterk de klus klaren..........
9 mega eiken kappen!
Daar komt wel iets bij kijken!
Een hoogwerker, net een sprinkhaan.
Kettingzagen in alle maten.
Touwen.
Platen om het gazon te beschermen en natuurlijk de bomenman.
Hij is stoer, fors, groot (ik voelde me een dwerg bij hem), weet alles van bomen, is opgegroeid tussen de bomen, doet niet anders dan in bomen klimmen...............volgens mij IS hij een boom!
André en ik hebben het hele spektakel vanaf het terras bekeken; uit veiligheidsoverwegingen, we wilden ze niet voor de voeten lopen én vonden het ook super om anderen aan het werk te zien!!
Maar wat een vak- en teamwerk. Hardwerkende mannen, geen pauzes, geen geouweho..., ieder wist zijn taak, boom na boom legde het loodje.
Sommige bomen waren dood of op sterven na......., andere stonden de
groei van andere mooiere bomen in de weg. We hadden eerder een expert van het Arboretum een onderzoek en rapport laten opmaken, want zomaar kappen is geen optie, daar staat hier bijna de doodstraf op.
Nu moet er nog gekliefd en gefreesd worden en we hebben voor de komende 10 jaar openhaardhout! En............meer licht!

De kriek op de taart kwam toen ik aan het eind van de dag samen met de bomenman het bakje van de hoogwerker in mocht.
Dat leek mij zo gaaf! Durfde het bijna niet te vragen, maar de bomenman nam mij mee, de hoogte in.
NIET TE GELOVEN!
25 meter de lucht in.
Ik voelde mij een vogel al vloog ik niet.
Kijk echt even naar de foto's genomen vanuit de hoogwerker.

• 12 Mei 2015 - 18:36

Gerard:

Ja, soms groeien de bomen tot hoog in de hemel.
    Maar ze kunnen ook ook te groot worden.
    En je helemaal in de schaduw laten staan.
    En het heerlijke zonnetje hebben we wel nodig.
    Zeker in het voorjaar.
    Dus geniet van de warmte en de zonnestralen deze zomer !

• 12 Mei 2015 - 19:29

Marianne Floor:

oh, Els wat een spannende dag en wat een operatie!
    Wat leuk om je huis en de omgeving zo eens van die hoogte te bekijken.
    Nu nog veel werk om het hout op te ruimen! Geniet van het vele licht in de tuin!

• 12 Mei 2015 - 19:48

Anneke:

Magnifiek zeg, om zo hoog alles rondom te aanschouwen.
    André niet?, hij blijft liever met 2 benen op de grond staan!
    Het is een vak apart bomen kappen, laatst hier ook gezien met een tempo, ongelooflijk.
    Klus is weer geklaard en nu stapelen al dat hout!!!!

• 12 Mei 2015 - 19:58

Yvonne De Haas:

Els , wat een verandering zal dat geven in jullie tuin. Meer licht en zon kan geen kwaad, maar wat een werk zal dat geweest zijn met als extraatje voor jou vliegen in de lucht lijkt me zalig. Jij weet nu wat het is. Super. Andre was niet jaloers? Hij heeft ook een extraatje; het kappen van al dat hout. Dat hebben niet veel mensen zoveel haard hout. Sterkte Andre

• 12 Mei 2015 - 22:41

Marja:

spectaculair!

• 12 Mei 2015 - 22:57

Anja:

Wow, stoer!

• 13 Mei 2015 - 07:48

Eve:

Mooie foto's en wat een prachtig uitzicht!

• 13 Mei 2015 - 16:42

Hans:

Een mooie klus voor die mannen.
    Het blijft toch een spannend gebeuren.
    Waarschijnlijk ook even wennen aan de nieuwe situatie in de tuin.

• 13 Mei 2015 - 17:35

Leni:

Tjonge, wat spannend! Vinden jullie het nu "kaal" in de tuin? De vraag is nu wanneer jullie een
    bomenplantdag in het najaar gaan plannen, wij horen het wel.

Maar... voldoende hout voor de open haard en je kunt wel een winkeltje beginnen om haardhout te verkopen.

• 14 Mei 2015 - 08:29

Marianne:

Niet niks deze actie!Zal toch wat gemengde gevoelens gegeven hebben toen die eiken neervielen!
    Prachtige ervaring om jullie huis eens van een hele andere kant te zien!