Het verhaal achter hout. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Het verhaal achter hout. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Het verhaal achter hout.

Blijf op de hoogte en volg Els

16 Mei 2015 | België, Kalmthout

Als ik naar buiten kijk zie ik bergen hout, links, rechts, voor, achter......
hout en nog eens hout!
Doe ik mijn ogen dicht, zie ik hout.
Ik praat over hout, ik droom over hout.
Waar laten we al dat hout????
Het is te veel!
Na minstens 40 kruiwagens vol houtblokken sjouwen, na 2 tubes Voltaren om mijn spieren enigszins te verlichten, een gekneusde vinger en de geur van hout, die ik de rest van mijn leven nooit meer vergeet, kijk ik met andere ogen naar de eiken, beuken, elzen, berken.
Hout is zo mooi!
Ik raak er gefascineerd door; de jaarringen, het dode hout, de geur van hout, maar hebben jullie ooit blauw hout gezien?
Niet blauw geschilderd, maar puur blauw hout?
Sommige eiken hadden van binnen een diepblauwe kleur.
Bizar!
Door metalen is de boom aangetast en blauw gekleurd.
Hoogstwaarschijnlijk zijn tijdens de oorlog door bommen metaaldelen in de bomen terecht gekomen en uiteindelijk hebben die eiken dat niet overleefd.
Maar wat bijzonder zo'n blauwe houtkleur (zie foto). De geur van dit blauwe hout is heel apart, kan het niet omschrijven, maar is in ieder geval niet aangenaam.
Al sjouwend gingen mijn gedachten naar het verhaal van mijn lieve moeder, die in de oorlog samen met haar zusje een enorme lange houten paal op haar fiets mee naar huis sleurde.
Blij als zij was met een beetje brandhout, maar bang om aangehouden te worden door de Duitsers, zij hebben doodsangsten uitgestaan.
Nu 73 jaar later is hier een overvloed aan hout.
Ik ben daar diep dankbaar voor en put veel energie uit al die stronken hout die inmiddels gekliefd zijn en nu een aantal jaren moeten drogen, alvorens ze ons op koude winteravonden weer warmte en huiselijke gezelligheid geven.
In de carport ligt overigens nog voor jaren gedroogd hout!

Kijk s.v.p. even naar die bijzonder blauwe houtstronken.

P.s. willen de 'Mariannes' s.v.p. hun achternaam vermelden, want ik ken -tig Mariannes.


  • 16 Mei 2015 - 21:14

    Anneke:

    Dit is wel heel bijzonder zo blauw binnenin en is dat dan ook nog te gebruiken als brandhout?
    Ik zou dat niet doen, stinkt je hele huis straks naar die vieze geur.
    En een houthakkers vrouw word je ook niet!!!!!!!!

  • 17 Mei 2015 - 09:11

    Marianne Floor:

    Wat bijzonder dat blauwe hout, nog nooit gezien.Het ljkt net of het verbrand is.
    Jullie hoeven voorlopig niet in de kou te zitten!

  • 17 Mei 2015 - 13:40

    Yvonne De Haas:

    Els, dank voor je verhaal de foto. Weer wat nieuws geleerd. Echt nooit gehoord of gezien. Heel bijzonder. Geniet van al dat en de energie die het geeft. Veel liefs Y

  • 17 Mei 2015 - 13:40

    Yvonne De Haas:

    Els, dank voor je verhaal de foto. Weer wat nieuws geleerd. Echt nooit gehoord of gezien. Heel bijzonder. Geniet van al dat en de energie die het geeft. Veel liefs Y

  • 17 Mei 2015 - 20:31

    Ellen Van Leuven:

    Jeetje, wat een giga klus! En wie heeft al dat hout gekliefd?? Heeft Andre dit gedaan of de werklui? Jullie zijn nog wel even bezig met stapelen, maar.... daar hebben jullie vast nog vele jaren plezier van!

  • 17 Mei 2015 - 21:38

    Marianne Angenent:

    En zo komt splinter door de winter!!
    Wat een klus, komen jullie er een beetje doorheen?

    Sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen, maar er is het een en ander gebeurd hier.
    Bel je binnenkort even. X


  • 18 Mei 2015 - 11:03

    Irma Q:

    Wat dacht je van een gashaard :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 322791

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: