Matthäus Passion - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Matthäus Passion - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Matthäus Passion

Blijf op de hoogte en volg Els

22 Maart 2016 | België, Kalmthout

Nota bene op de verjaardag (21-03-1685) van Johann Sebastiaan Bach
rijden André en ik naar de Kapel Saint Louis in Oudenbosch om in de week van het lijden van Christus de Matthäus Passion te beleven.

De Kapel van Saint Louis is onderdeel van het Instituut Saint Louis, dat meer dan een eeuwlang een jongensinternaat was.
Deze schitterde Kapel doet denken aan de St. Pieter in Rome en dat is te danken aan ene pastoor Hellenons die in Rome gestudeerd had en erg onder de indruk was van de Romeinse bouwstijl.
De internaatsgebouwen zijn intussen verbouwd tot fraaie appartementen, een verzorghuis en een hotel.
In de Kapel zijn prachtige versieringen en ornamenten te zien én de akoestiek is buitengewoon goed en dat verdienen de solisten, het Bachkoor Brabant, Het Sacramentskoor Breda en het Barokorkest Florilegium Musicum.

Het is een beleving! De koorgezangen ontroeren mij.
De uitvoering is magnifiek.

Tijdens de pauze loopt iedereen naar de dorpsbrasserie Tivoli, dat gevestigd is in het schitterende broederhuis van de Broeders van Saint Louis. Zo sfeervol!
Hier komen we beslist terug en dan voor een rondleiding, want er valt veel te verhalen.

Ik wens iedereen mooie en fijne Paasdagen, ondanks de verschrikkingen van vandaag in Brussel.
Pasen is het feest van het licht, van hoop, van bevrijding!

  • 22 Maart 2016 - 22:31

    Yvonne De Haas:

    Fijn om je beschrijving te lezen. Ik geniet ook altijd zo van het koor bij de Matheus Pasion. Dit is het eerst jaar dat ik oversla. Volgend jaar ga ik zeker weer. Bedankt voor je lieve Paaswens.
    Fijne Pasen samen. Liefs Yvonne

  • 23 Maart 2016 - 12:21

    Anja:

    Ja wij luisteren ook altijd met heel veel plezier. Wat gisteren gebeurd is is weer vreselijk. Wanneer houdt het eens op!
    Jullie ook fijne Paasdagen. Liefs Anja

  • 23 Maart 2016 - 14:23

    Marja Brouwer:

    Klinkt heel mooi Els dat concert!
    Inderdaad een roller coaster gevoel, enerzijds een mooi concert in een mooie omgeving terwijl er buiten je directe omgeving zo veel mensen lijden door oorlog en terreur.
    Aparte werelden, ik weet ook niet zo goed hoe we daar mee om moeten gaan. Op kleine schaal ben ik (en kan ik als gepensioneerde) druk in de weer met 'mijn' Syrische en Eritrese nieuwe Oegstgeestenaren, maar dat is maar zo'n druppel op een gloeiende plaat.
    Jullie ook een goed Pasen gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 318334

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: