Van hofje naar steeg - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Van hofje naar steeg - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Van hofje naar steeg

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Juli 2013 | België, Kalmthout

Teresinha gaat wéér verhuizen!
Pelgrimspoort wordt Bouwelouwensteeg............vlakbij de Dullebakkersteeg en de Duizenddraadsteeg! Het zijn die ieniemieniestraatjes waar ik in mijn jeugd nooit kwam. Mijn hartsvriendin woonde op het Plantsoen, maar daarachter, de 4e Binnenvestgracht woonde "ander volk". Nu is het hot, trendy en.......... duur!
Met hulp van lieve vriendjes was de grootste bulk al verhuisd toen ik op zondag met een volle auto naar de Bouwelouwensteeg reed.
We troffen het, want het was zowaar een prachtige zomerse dag én we vielen met ons neus in de..........Leidse Lakenfeesten.
Met recht een Feest! Een antiek-en brocantemarkt op de "Bree", Culinair Leiden op de Garenmarkt, Pieterskerkkermis(je) en Tuinenroute 2013.
"Mam, die dozen uitpakken doen we later wel".
Snuffelen tussen rommel en een beetje antiek, we kunnen allebei niets leukers bedenken! Teresinha wordt helemaal blij van een nest emailleschaaltjes, dezelfde die mijn moeder gebruikte!

Om 12.00 u. gaan zo'n 12 stadstuinen voor het publiek open.
Stuk voor stuk plaatjes en zo heel anders dan de Belgische tuinen. Rapenburg 18 spant de kroon. De eigenaresse woont er al meer dan 40 jaar en laat ons met trots foto's zien hoe een tuin voor kinderen in de loop der jaren verandert in een bijna dichtgegroeide tuin met verrassende zitjes en prieel.

Oeps, ik kwam om te verhuizen!
De boekenkasten worden gevuld, slaapkamer ingeruimd, gordijnen opgehangen, nog even stofzuigen.............tijd voor een welverdiende borrel.
De maandag wordt Kringloopdag; Teresinha mist n.l. nog een eettafel.
Weer heerlijk snuffelen, maar om net die ene tafel te vinden waar we naar op zoek zijn, valt om de drommel niet mee.
We struinen 3 Kringloopwinkels af, zien veel, ook heel veel tafels, maar die wil je echt niet in je huis hebben. Jammer! Een andere keer beter, 't lukt niet altijd ..........tot ik in een ruimte met boeken een tafel zie staan die dienst doet als leestafel.
Te mooi! Een oerdelige kloostertafel, perfecte maat, helemaal TOP, hoogstwaarschijnlijk niet te koop,maar wie niet waagt, wie niet wint.
YES! inpakken en meenemen, voor een spotprijsje. Loodzwaar, maar 2 sterke kerels tillen 'm in mijn auto, klep open, en Teresinha en vriendin vouwen zich er tussen, dwars door de Leidse binnenstad naar de Bouwelouwensteeg.
"Mam, die tafel versjouw ik de eerste -tig jaar niet meer". Goed kind.


Ik blijf nog één nachtje en loop redelijk vroeg door een half slapend Leiden. Sjeesende fietsers op weg naar hun werk, moeders met grut in bakfietsen naar creche of school, veel vuilniswagens om het zwerfvuil op te ruimen, een enkele jogger en snelle jonge makelaars op scooters.
Ik loop in gedachten over De Oude Rijn. "Hé, juh, ken je niet uitkekken dan?".
Leiden blijft Leiden.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Kalmthout

België

Kalmthout!

Recente Reisverslagen:

07 Juni 2021

Feest

31 December 2018

Het doek sluit voor 2018.

28 Juli 2013

Sloeptochtje en noodweer.

28 Juli 2013

Sloeptochtje en noodweer.

03 Juli 2013

Van hofje naar steeg
Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 318740

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: