Acupunctuur. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Acupunctuur. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Acupunctuur.

Blijf op de hoogte en volg Els

19 Juni 2014 | België, Kalmthout

In een relatief klein dorp als Kalmthout kun je met je huisdier bij een groot aantal dierenartsen terecht en op loopafstand van ons huis is ook een uitstekende dierenkliniek, gerund door 2 jonge ambitieuze dierenartsen, Fleur en Katrien.
Fleur is een jonge, enthousiaste en bevlogen vrouw die altijd ruimschoots tijd neemt voor welk dier dan ook; ze is super lief en ieder kwaaltje krijgt haar volle aandacht.
Niets is haar te veel.

Dat alles is voor Ciske geen reden om háár zo'n vriendelijk persoon te vinden.
Zodra wij in de buurt van Fleur's praktijk komen, gaat z'n staart tussen zijn benen, wil hij rechtsomkeert maken en eenmaal op de behandeltafel stelt hij zich vreselijk aan, piept en kermt om het minste geringste en kijkt mij aan met een blik van: Red mij!

Nu kwamen wij deze morgen juist omdat Fleur zulke goede bedoelingen met Ciske had!
Een kleine uitleg: Ciske lijdt sinds een jaar aan een vreemd soort kaalheid. Van zijn eens zo mooie bruine vacht is niet veel meer over. Zijn hele nek is kaal, evenals zijn staart, de achterkant van zijn poten en inmiddels ook kale plekken op zijn rug.
Een slechte vacht is vaak de oorzaak van een niet goed functionerend orgaan en dus heeft Fleur een aantal maanden geleden een bloedonderzoek gedaan, waar helaas niets is uitgekomen.

Toen kwam Fleur vorige week met een voorstel: wat vind jullie van een acupunctuurbehandeling voor Ciske? Een wat?????????
Mijn mond viel open, dacht dat ik haar verkeerd had verstaan, maar Fleur straalde, wilde als net afgestudeerde acupuncturist haar kennis in de praktijk brengen en zag in Ciske een uitermate goed "slachtoffer". Baadt het niet dan schaadt het niet, dachten wij.

Aldus geschiedde vanmorgen.
Ciske met z'n staart tussen z'n poten op de behandeltafel met weer die zielige blik in z'n ogen en een lijf vol stress, terwijl je die minuscule prikjes niet of nauwelijks kan voelen. Om hem gerust te stellen, masseerde Fleur hem, waarbij ze meteen de acupunctuurpunten bepaalde. Acupunctuur is al eeuwen oud en gebaseerd op de elektromagnetische kracht van het lichaam en zou via meridianen te beïnvloeden zijn.

Heel mooi, maar de patiënt moet dat geprik wel toelaten. Niet dus. Na eindeloos geduld, lieve woordjes, een lekker brokje in het verschiet en
-tig verwoede pogingen verder, lukte het Fleur om slechts 5 naaldjes te plaatsen, terwijl 15 tot 20 naalden gebruikelijk is. "Amei! Dit heb ik nog nooit meegemaakt".

Toch zou het kunnen zijn dat deze exercitie positieve resultaten op gaan leveren. Dat zou fantastisch zijn.
De schoonheidsprijs verdient hij in ieder geval niet meer en Ciske zelf interesseert het op zijn oude dag (12 jaar) totaal niet of hij weinig of geen haar heeft.

• 20 Juni 2014 - 08:24

Sandra Hartman:

Ciske zal ook gedacht hebben, mooi niet ! Ik ben geen proefkonijn!!
    Hoewel die wel netjes met de naalden in zijn kleine lijfje op de tafel bleef staan en dan nog iets, 15 tot 20 is normaal maar Ciske is zo klein dus 5 is wel genoeg! Ha ha
    Ik snap Ciske helemaal.
    Groetjes uit Beijing, liefs Sandra

• 20 Juni 2014 - 11:47

Marion Simonis-Groenewegen:

Hi Els,
    Is er iets te doen aan de grootte van je lettertype. Kan de laatste tijd je berichten niet meer goed lezen en om nu elke keer een vergrootglas te pakken........Contrast of dikte letter mag ook groter.....Kan nu zelfs wat ik nu aan je schrijf nauwelijks lezen. Sorry voor de overlast. Hoor wel nader. (gelukkig kan ik nog steeds blind met 10 vingers typen). Tschjuuuuuuus

• 20 Juni 2014 - 13:38

Marianne Floor:

De mannen verliezen ook hun haren bij het ouder worden. Ciska ook! Ik kan me voorstellen dat hij die naalden niet leuk vind!

• 20 Juni 2014 - 14:17

Anneke:

Ach Els, wat doe je Ciske aan.
    Met alle goede bedoelingen, zo houd je de dierenpraktijk wel in leven.
    Op zo'n dierenleeftijd hoef je de schoonheidsprijs niet meer te halen.

• 24 Juni 2014 - 12:19

Yvonne De Haas:

Arme Ciske, wordt maar gewoon oud zoals het hoort. Zonder naaldjes.
    Els dat mag toch wel?