Doe eens gek! - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Doe eens gek! - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Doe eens gek!

Blijf op de hoogte en volg Els

03 November 2012 | China, Peking

Doe eens gek!
Hoe gaan die dingen?
Op een verjaardagsfeestje raken mannen met elkaar aan de praat en in een gekke bui spreken ze af om een keer bij nacht en ontij naar de visafslag in Scheveningen te gaan.
Leuk! Doen we!
Maar dan.....als de dag daar is betekent dat, dat wij om 3.00 u opstaan, om 4.00 u gewassen en gestreken in de auto zitten, om op klokslag 6.00 u. bij de vismijn te zijn.
Onze vrienden die dit destijds op dat leuke verjaardagsfeestje voorstelden, staan ons en nog 2 bevriende stellen op te wachten.
Het is pikkedonker, guur weer en mijn biologische klok zegt me dat ik eigenlijk in mijn warme bedje hoor te liggen. Maar wat een bedrijfigheid hier! Er wordt al volop handel gedreven en we horen stoere visserstaal.
Met onze gids drinken we eerst een kopje koffie en bekijken een introductiefilmpje over de Scheveningse haven.
We gaan dan de loodsen in en zien hoe de vis, die net in grote hoeveelheden aangevoerd is, gesorteerd wordt. Grote, sterke mannen in waterdichte pakken laten de vissen in hoog tempo één voor één door hun handen gaan en de afzonderlijke bakken krijgen hun kwaliteitscode.
We zien kabeljouw, schol, joekels van tarbots (Marc, hele mooie voor ons volgend visfestijn!) rode poon, krabben, wulken, griet, zeeduivel en nog veel meer.
Voordat we naar de veiling gaan, mogen we even op de kade en nog steeds in het donker de 's nachts binnen gekomen vissersschepen van dichtbij bekijken. De gids legt ons uit dat deze schepen zondagsavonds uitvaren en vrijdagsnachts met volle vangst weer binnen komen. De 3 dagen van rust worden o.a. benut om het schip klaar te maken voor de volgende vaart, maar ook om reparaties uit te laten voeren. We zien mannen aan gigantisch grote netten werken, met de hand hè en in de kou. regen en bijgeschenen door lampen, want het is nog steeds aardedonker. Chapeau voor deze mensen.
Om 7 uur mogen we een plaatsje uitzoeken bij de vismijn. Hier wordt de prijs bepaald en we zien nu naar wie de vis gaat, die we net gesorteerd zagen worden. Hier kent iedereen elkaar en er hangt een hele gemoedelijke sfeer. De gids wijst ons op een man van 92 jaar, die trouw iedere dag met zijn zoon om 6.30 u. vooraan zit om niets van het veilen te hoeven missen.
Onze gids is overigens meer dan 17 jaar veilingkeurmeester geweest en kent zodoende iedereen en iedereen kent hem; met sommigen heeft hij iets minder goede contacten, maar dat is inherent aan het keurmeesterschap!
Als we om 8.30 u. onze enthousiaste gids bedanken en gedag zeggen, is het buiten licht geworden en we rijden naar de Badhuisweg om bij Henny en Elwin van een heerlijk ontbijt te genieten met verse broodjes en gebakken eieren, nee geen vis.
Wat een leerzame ochtend! Absoluut het korte nachtje waard.
Nu wij dit gezien hebben, willen we zeker nog eens naar Urk en Stellendam om te kijken hoe het daar gaat.
Bedankt lieve Henny & Elwin. Het was TOP!.