Reünie en Leidse memories. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Reünie en Leidse memories. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Reünie en Leidse memories.

Blijf op de hoogte en volg Els

19 December 2012 | China, Peking

Als je langere tijd in een ander werelddeel samen met zoveel lieve mensen hebt mogen wonen, dan is het contact en het warme weerzien heel dierbaar.

De Beijing Club kwam deze keer in het lommerrijke Laren bij elkaar, bij Corry, die haar 60e verjaardag met ons wilde vieren.
In haar prachtige huis, al helemaal in kerstsfeer, werden we verrast met koffie en héééél veel taart. Uit eigen oven en van een goede Larense bakker.
Met 3 Majong spellen hebben we ons urenlang kostelijk vermaakt en al vroeg in de middag hieven wij het glas en dronken op de jarige. Het gekakel in het kippenhok nam met elk volgend glas toe. Buiten was het grijs en guur, binnen warm, sfeervol en ongelooflijk gezellig.
Zo stiekem had de gastvrouw intussen een echte winterse maaltijd klaar gezet: stoofvlees, puree, rode kool en appelmoes. En niets uit een potje of pakje hè! En we hadden tussendoor al zo'n overheerlijke soep met super lekker stokbrood-met-tappenades gegeten.
Thanks Corry, het was TOP!
Bij de volgende happening gaan de mannen mee, maar dat weten zij nog niet!

Ik reed die avond naar de Pelgrims Poort in Leiden om bij dochterlief te overnachten. Het voelde als 40 jaar geleden..........zo Leids, zo vertrouwd.
Wij kletsten urenlang, ik kon moeilijk slapen, maar maakte 'smorgens vroeg weer vrolijk met Ciske, die nu bij Teresinha logeert en intussen een echte stadshond wordt, een wandeling door slapend Leiden. Via een ieniemienie smal steegje, waar je je paraplu dwars moet houden om erdoor te kunnen, door de Langebrug, het v.d. Werfpark, de Breestraat, koop en passant een paar oververse ham-kaasbroodjes, zie de ijsbaan voor café Mijnheer Jansen en heel de binnenstad is sfeervol verlicht.
En dan zet ik koffie............in een very retro koffiezetapparaatje (hoewel er ook een eigentijdse Nespresso staat).
Mijn eigen, eerste, 40 jaar oude Philips koffiezetter. Niet kapot te krijgen. Op de Oude Rijn zette André, die ik net had leren kennen, er al koffie-voor-twee mee.
Na het samen winkelen, rijd ik eind middag weer naar het rustige Kalmthout en als ik dan nog even onderuit naar het programma "Andere Tijden " kijk, is er toevallig een documentaire over Leiden. Een toegiftje!

Vreemd dat een mens zowel van de drukte van een stad als van de rust van het platte land kan houden.
Schuilt in ieder mens zo'n tweespalt?
Teresinha, blijf jij voorlopig maar in hartje Leiden wonen. Komen we
snel weer een retro-kopje-koffie halen.

Alle lieve vrienden wens ik goede feestdagen en veel geluk in 2013.