High Tea! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu High Tea! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

High Tea!

Blijf op de hoogte en volg Els

13 Februari 2013 | België, Kalmthout

Een High Tea in "Salon de Thé .

Dat klinkt niet alleen goed, dat IS ook goed.

Thérèse, één van mijn Belgische vriendinnen, werd 60 jaar, zij verjaarde, zoals de Belgen dat zo fraai zeggen en je kunt haar geen mooier cadeau geven dan zo'n vermakelijk middagje snoepen.
Haar lieftallige echtgenoot gaat meestal op zondag met vrienden jagen, dus werd het een zondagse High Tea. Ieder z'n plezier!
Marleen, een andere vriendin, kende een super gezellig, klein thee-salonnetje in hartje Antwerpen.
Vooraf reserveren, want wij zijn niet de enigen die dit adresje ontdekt hebben.
Wij stapten van de bittere kou in de behagelijke "Salon de Thé ".
Zó knus, zó helemaal gezellig!
De gastheer had al gauw door dat hij deze dames blij kon maken met een glaasje bubbels. Daarbij verse bokkepootjes, die smolten in de mond en intussen zagen wij watertandend links en rechts heel veel lekkers langs komen.
Ons tafeltje werd gevuld met een étagère vol heerlijkheden van het allerhoogste caloriegehalte.
Wat dacht je van: javanais, miserables, pateekes, macarones de Paris, scones en roggeverdommekes?
Dat klinkt toch anders dan cake en kaakjes, hè, maar vraagt ook om uitleg.
Marleen is een expert, want zij was jarenlang eigenaresse van een top bakkerij en zij legt uit:
Javanais is een pateeke/gebakje van fijne amandel, koffie, banketbakkersroom met mokka en ganache/bovenlaag van zachte chocolade botercrème.
Miserable is een luchtig amandelkoekje met vanille botercrème.
Macarones de Paris is een gekleurd bitterkoekje, krokant van buiten en zacht van binnen. Helemaal trendy.
Scone is een klein broodje dat oorspronkelijk uit Schotland komt. Super lekker met crème en jam.
Geen High Tea zonder scones!
Roggeverdommeke is een brood boordevol granen en rozijnen. Deze waren als sandwiches belegd met zalm, hesp en eiersalade.

De twee ladies dronken jasmijnthee uit zo'n gezellige dikbuikige theepot en ondergetekende koffie en een ietsepietsje thee.
Ging alles op?
Ja, op een scoontje na en omdat het al tegen borrel- en sluitingstijd liep, dronken we nog een "witje".

Een beetje afgunstig geworden of op de valreep nog iemand verrassen op Valentijndag? Ik kan het aanbevelen, zorg wel voor goed gezelschap!