Lyme, expositie en eikels. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Lyme, expositie en eikels. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Lyme, expositie en eikels.

Blijf op de hoogte en volg Els

14 Oktober 2021 | België, Kalmthout

Zo heftig als de ziekte van Lyme mij te pakken had, zo goed ben ik ervan hersteld, op nog wat verminderde spierkracht aan oog en mond na.
Ik wil niet meer herinnerd worden aan de vreselijke zenuwpijnen, de slapeloze nachten, het drinken met een rietje, 3 wekenlang elke dag naar het ziekenhuis voor de antibioticakuur.........het is passé.

Alle goede wensen via post, mail, app en bezoekjes hebben mij zó ontroerd en goed gedaan. En ook niet te vergeten de hulp van o.a. André, Marianne, Teresinha, Rebecca, Nicole, Ans, Natasja..............wie ben ik vergeten?

Ik had al snel mijn energie terug en stortte me enthousiast op mijn expositie in het arboretum en dat werd een enorm succes, niet in de laatste plaats door het uitzonderlijk mooi weer, waardoor het arboretum druk bezocht werd.
Alle dagen bezoekers, mooie ontmoetingen en gesprekken, acht opdrachten, veel verkocht en (te)veel complimenten. Wat ben ik toch een bofkont.

Door Lyme en expo was het werken in onze tuin op een laag pitje, zeg maar op nul komma nul komen te staan.
Hark, schoffel, kruiwagen..........ze stonden nog op dezelfde plek als eind juli. Flip, onze maairobot, deed wel wat hij moest doen en verdient een lintje.

En nu weer eikels rapen...........dacht ik!
Waar zijn ze? Er is geen enkel eikeltje te vinden, terwijl we voorgaande jaren kruiwagens vol van het grasveld raapten. Het koude voorjaar en ook de minder fraaie zomer zijn de oorzaak. Voor ons fijn want het scheelt enorm veel werk, maar minder leuk voor de eekhoorns. En ik las dat de wilde zwijnen op de Veluwe het deze winter heel moeilijk gaan krijgen door het grote gebrek aan eikels en beukennootjes. De zwakkere dieren gaan het hoogstwaarschijnlijk niet overleven (snik), maar zo is de natuur.

Dit jaar geen eikels, volgend jaar geen teken?
Het één heeft niets met het ander te maken, maar het zou mij wel verdraaid goed uitkomen.


  • 14 Oktober 2021 - 14:54

    Margriet:

    Wat ben ik blij met dit bericht! Ik vroeg me al af hoe het je vergaan is met Lyme maar vooral de expositie.
    Helaas is het mij niet gelukt om dat te komen bekijken, want ik ben zelf nog steeds herstellende.
    Gaat overigens heel goed nu.
    Dus, tot een volgende expositie?....
    Liefs


  • 14 Oktober 2021 - 15:13

    Silla Tchen:

    Lieve Els,
    wat ben ik blij te horen dat het weer goed met je gaat. Volgende expo zijn we graag van de partij ! Liefs Silla

  • 14 Oktober 2021 - 16:47

    Marja Brouwer:

    Jeetje Els dat je zo heftig Lyme hebt gehad! Ik ken nog een paar mensen die het hebben opgelopen. Echt heel verraderlijk. En je blijft maar positief! Ben blij dat je er niet grotendeels overheen bent en weer actief bent.

  • 14 Oktober 2021 - 18:32

    Ella:

    Hallo Els
    Ik had me niet gerealiseerd dat je zo heftig getroffen was door de tekenbeet. Heel fijn dat het achter de rug is en dat je weer bijna helemaal bent hersteld.
    Leuk dat de expositie zo'n succes was!
    Hartelijke groet

  • 14 Oktober 2021 - 19:29

    Jacqueline :

    Wat fijn om te lezen dat je nagenoeg hersteld bent en dat je expositie zo’n succes was.
    Dat is nog eens een goed teken ….. en laten die andere teken maar lekker wegblijven!

  • 15 Oktober 2021 - 08:30

    Thea Koot:

    Goh Els, wist niet dat je zo ziek was... Maar geweldig dat je er nu al weer zo bovenop bent én er weinig van hebt overgehouden! leuk, zo'n succesvolle expo!! Doet een creatief mens goed. Zelf hangen een aantal werken van mij straks 3 manden in een actieve kerk in Utrecht.. ben benieuwd. En dat van die eikels snappen we hier niet! We lopen hier in Eindhoven (en op veel plekken elders in NL, op lágen van verse eikels!! Juist een heel goed eikeljaar.. maar ja, in het buitenland is alles anders, toch.. groetjes van je nicht Thea.

  • 15 Oktober 2021 - 22:20

    Ellen Van Leuven:

    Lieve Els, wat een opluchting! Het is gelukkig (bijna) helemaal goed afgelopen met jou! En wat goed om te horen, dat jouw expositie in het prachtige Arboretum zo geslaagd was! Onze golfbaan in Lochem ligt hier vol met eikels, dus inderdaad, vreemd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

                              MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be

Recente Reisverslagen:

17 April 2024

Sloop

05 Maart 2024

Schilderen!

13 November 2023

Oude Rijners

08 Oktober 2023

Portugal

06 Oktober 2023

Roots!
Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 318190

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: