Vijgen & slakken. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Vijgen & slakken. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Vijgen & slakken.

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

23 Juli 2024 | België, Kalmthout

VIJGEN

[e-38]

Slakken.

Het is voor mij iedere dag genieten van de weelde van de natuur in onze tuin. Vooral de groei [e-38] bloei in lente en zomer.

Al die groen schakeringen! Die krijgt zelfs de beste schilder niet op zijn palet.

Wat zal het dit jaar minder goed doen en welke struiken en planten groeien buiten hun proporties?

De overvloed aan regen in dit voorjaar was voor enkele planten te heftig, maar veel bomen en struiken floreerden er juist uitstekend bij.

Vlak naast onze tuinkamer staat een stek van een vijgenstruik, maar deze cadeau - stek verspert inmiddels de weg naar de tuin.

Een prachtige struik die door vorm en grote bladeren een enorme kracht uitstraalt.

De takken hangen nu bijna op de grond onder de zware last van de vruchten en ik moet me inhouden om ze niet te vroeg te plukken.

Zeker voor vijgen geldt: hoe rijper de vijgen, hoe zoeter ze smaken.

Dat weten ook de wespen!

Ze komen op de zoete geur af en wanneer ze echt van de vijgen gaan snoepen, zijn ze op hun best.

Soms is het een gevecht tussen wespen en mij, maar ik heb ontdekt dat ze in de ochtend niet actief zijn. Is 't toch een voordeel als je een ochtendmens bent.

Oh en als het regent is er geen wesp te zien.

Al die lekkere zoete vruchten kun je natuurlijk zo van de tak in je mond laten verdwijnen, maar je kunt er ook heerlijke culinaire hoogstandjes mee maken.

Zelfs voor mij is dat een fluitje van een cent.

Wat dacht je van een borrelhapje of voorgerecht van verse vijgen met rauwe ham of pittige roquefort met zelfgemaakte vijgencompote met wat rucola als nagerecht?

Vijgen in een groene salade met een dressing van notenolie of met sinaasappel en honing…………jammie, jammie!

Een vijgentaart schijnt ook verrukkelijk te zijn en ik ga zeker vijgenjam maken.

Allemaal even goddelijk, wel heel jammer voor wie allergisch is voor vijgen en voor wie niet van vijgen houdt (toch maar eens mijn vijgenjam proeven!!!)

Veel dank aan wie ons destijds de vijgenstek cadeau heeft gedaan.

Rondom de vijgenstruik krioelt het van de naaktslakken, maar ze laten die bladeren gelukkig links liggen. In optocht kruipen ze naar meer sappiger groen en laten een spoor van vernieling achter.

Toch zijn ze wel degelijk tot nut in de natuur, want ze ruimen kleine insecten en dood organisch materiaal op. Bovendien zijn ze ook een lekkernij voor egels, merels, kikkers, muizen, kippen eenden etc. Het lijkt mij niets, zo’n plakkerig, glibberig ding.

En toch zijn ze eetbaar, heb ik mij laten vertellen.

“Ober, ik wil graag limace als voorgerecht”.

Stel dat ik er net als van vijgen culinaire gerechten van zou maken, dan zou ik heel Vlaanderen kunnen voorzien.

Nu ben ik veel (goedkoop) bier kwijt aan die krengen. Daar zijn ze dol op, ze verzuipen zich, maar het is nog altijd niet afdoende, want één slak legt met gemak 600 eitjes per jaar. 600 !!!

Die eitjes leggen ze in groepjes van 40 à 50 in de bodem of onder plantenafval en ze komen met tientallen tegelijk uit als het lekker warm en vochtig is.

Sommige hebben ook al de weg naar onze keukenkastjes gevonden…..niet te doen!

Zodra ik er één tussen mijn lakens vind, ga ik hulptroepen inroepen.

Nog een fijne zomer.


  • 23 Juli 2024 - 20:00

    Yvonne De Haas:

    Wat een heerlijk beschrijving over heerlijke vijgen en glibberige slakken. Ook ik ben dol op vijgen Alleen niet vers. Daar reageer ik, na ondervinding, allergisch op. Wat kan je daar een lekkere gerechten van maken. Ik ga er een paar voorbeelden proberen.

    Leuk dat je schrijft over slakken in de keuken. Hebben wij ook. Alleen zijn we er nog niet achter hoe ze steeds binnen kunnen komen. Ik vind ze akelig. Weg ermee. Naar buiten waar je thuis hoort


  • 23 Juli 2024 - 21:02

    Lenneke:

    Heerlijk schrijftalent!! M’n pet voor je af, Els. Al die insecten en diertjes die je hebt beschreven, zie ik in gedachten voorbij vliegen en kruipen en hangen. Onze tuin wordt verzorgd door onze tuinman, maar ook ik zie zaken die hij niet ziet en houdt me ook bezig met groen. Els ga door zo lang mogelijk. Jij hebt vijgen, ik heb sinaasappels.

    Heel veel groetjes van mij.

    Len


  • 23 Juli 2024 - 21:34

    Claudia Arxhoek:

    Els wat een héérlijk verslag. Ik ben gek op vijgen, dus het water loopt mij in de mond. Slakken zijn bij ons helaas ook massaal aanwezig. Heb je wel eens die sketch van Brigitte Kaandorp gezien over de naaktslak? Hilarisch! https://www.youtube.com/watch?v=6JuYzkTXRvc[e-38]t=235s


  • 24 Juli 2024 - 09:04

    Els De Haas - Boogmans:

    Oh oh, die Brigitte!. Kostelijk!!!


  • 24 Juli 2024 - 12:28

    Thea Koot:

    Hai nichtje! Dank voor je verslag weer, 2 onderwerpen, waarvan ik er teveel heb gezien! Een jaren geleden meegenomen stek van een wilde vijg groeide in mijn volkstuin uit tot een boom van 5x5 m afmetingen in de kroon en nog veel meer aan wortelgestel. En dan 500 vijgen verwerken tot jam (heerlijk volgens de liefhebbers, en veel, héél veel, weggegeven).... De boom was alleen in toom te houden met een dramatische snoei in het najaar, wat de normaal 2x per jaar oogst beperkte tot 1x per jaar... En als je man er niet van houdt en jijzelf niet teveel ervan moet eten, omdat het zeer laxerend werkt, moet de boom er op een gegeven moment uit. Zware klus, toch fijn dat ik weer ruimte heb.

    Over slakken wil ik niks meer horen: Ze lusten alles in mijn tuinen, behalve onkruid!! Ik ben dus zeer moordlustig als ik er een, twee, of 50 zie!!

    Maar geniet ervan, al dan niet eetbaar.....

    Liefs, Thea


  • 24 Juli 2024 - 18:52

    Rob Gijbels:

    Ha die Els. Long time no see…! Wat een beeldend verslag en ja, tegenwoordig sluipen ze ook met schijnbaar groot gemak je keuken binnen. Bij ons poogde een jonge slak zelfs de koelkast binnen te dringen. Het beest had waarschijnlijk nog weinig tot geen ervaring, want dat zou zo zonder jas toch behoorlijk fris aanvoelen, dunkt mij. [e-1f60f] Die biervallen doen hier ook goed werk. Het is wel zonde van het bier, maar 50% aanlengen met water helpt ook nog![e-1f4aa]. Soms lopen we nog een avondronde door de tuin. Wie betrapt wordt, wordt vermorzeld onder een klomp, of wordt doormidden geknipt; beide methoden klinken wellicht hardvochtig, maar zijn uiterst effectief [e-1f60f]. Onze hartelijke groet aan jou en ook André[e-1f44b]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

                              MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2024

Vijgen & slakken.

23 Mei 2024

Slopen vervolg

17 April 2024

Sloop

05 Maart 2024

Schilderen!

13 November 2023

Oude Rijners
Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 338949

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: