- Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

16 Oktober 2022 | België, Kalmthout

TOPSPORT!

Vandaag werd in Amsterdam de marathon gelopen, wat een topsport!

Een goede Beijingvriend liep de halve marathon.

Hij moest vanwege de nasleep van Corona afzien van de hele,

maar dit was desalniettemin een super goede prestatie!

Bravo Mark!

Mijn topsport bestaat uit het harken van duizenden eikels.

Amei! Niet te doen.

De teller staat inmiddels op 14 kruiwagens!

Er wordt gefluisterd dat dat een voorteken is van een strenge winter.

Nou vergeet het..............de hoeveelheid eikels (en beukennootjes)

die aan het begin van de herfst vallen, vertellen alleen iets over het weer

van de voorgaande lente en zomer en NIETS over de komende winter.

Meer eikels aan de boom, dus strenge winter?

Onzin! Fabels!

Het is wel jammer dat ze niet geschikt zijn voor de menselijke consumptie,

anders maakte ik eikelsoep, eikelpuree, eikeltaart of zelfs een eikeldessert.

Vreemd overigens dat er nog geen eikelopraapmachine op de markt is.

De uitvinder krijgt van mij een lintje!

We hebben overigens dit jaar veel kunnen oogsten:

aalbessen, frambozen (nog nooit zo veel),vijgen en pompoenen.

Zó leuk om je bammetje met eigengemaakte frambozenjam te eten

en pompoensoep van eigen bodem is goddelijk.

Morgen ga ik de 15e en16e etc kruiwagen vullen!

• 16 Oktober 2022 - 17:49

Yvonne De Haas:

Lieve Els, veel werk maar wel een lekkere inspanning met mooi weer. Alhoewel 14 kruiwagens is wel veel.

Sterkte voor morgen. Yvonne

• 16 Oktober 2022 - 19:35

Claudia Arxhoek :

Els van mij krijg je net als Mark ook een medaille voor de 14 kruiwagens met eikels. Dat is een zware klus. Claudia

• 16 Oktober 2022 - 22:29

Joke VK:

• 16 Oktober 2022 - 22:33

Joke VK:

Ook hier in Assen doen mijn buren en ik niets anders dan eikels bij elkaar harken. Ik heb de bakken niet geteld, maar de aantallen eikels lijken dit jaar nog weer hoger dan voorgaande jaren! En straks kunnen we ook weer met de bladeren aan de gang. Gelukkig wel mooi herfstweer en dan is het heerlijk om in de tuin bezig te zijn he?

Liefs uit Drenthe,

Joke vK

• 17 Oktober 2022 - 07:37

Ellen:

Hoi Els, wat een werk. Hier in Mühlheim veel eikels. En je weet het, je hoeft niet aan de boom te hangen om….[e-1f643]. Groeten

Ellen

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be